Optymalizacja strony www.

Dzisiaj posiedziałem trochę nad optymalizacją strony KoncertywRzeszowie.pl. Zaczęło się od tego, że znów mnie naszło żeby zmieniać hosting, ale w sumie po co, skoro dobrze mi tu gdzie jestem. Testuję w między czasie inne rozwiązania, ale póki co stabilność jaką od zawsze oferuje Linuxpl warta jest swojej ceny.

Więc pomysł z przenoszeniem wszystkiego na inny hosting, a domen mam więcej niż lat :), odsuwam w przyszłość, ale coś mi ciągle nie pasowało ze stroną koncertów, wolno się ładowała, takie miałem przynajmniej wrażenie, a może po prostu próbowałem w ten sposób zabić czas i znaleźć sobie jakieś zajęcie. Trzeci tydzień na chorobowym, to już powoli zaczynam wariować!

Optymalizacja strony www, od czego zacząłem?

Najpierw twarde fakty. Test narzędziem GTmetrix.com pokazał, że strona wczytywała się 19SEK, porażka. Wydawało mi się, że się trochę muli ale nie żeby aż tak! Musiałem to zmienić.

Optymalizacja strony - przed optymalizacją

No i zaczęła się zabawa :)

Przyspieszanie strony www

Kilka tygodni temu na stronie Sprawny marketing przeczytałem artykuł o wyborze hostingu pod Wordpressa. bench php testOpisane były tam przy narzędzie do testowania php, mysql i szybkości ładowania stron:

Pierwszego mega kopa strona otrzymała po zmianie wersji php na najnowszą, którą oferuje mój hosting, czyli 7.1.0. Test z ponad 8 sekund do dwóch.

Przy okazji uaktualniłem wersję php na wszystkich stronach. Na jednej z nich wersja była obrzydliwie stara 4.49. Zmiana wersji sprawdziła się również z drugim narzędziem. Trzeciemu pomogła najbardziej optymalizacja grafiki pod www, ale o tym później.

Wtyczki do Wordpressa

Kolejnym moim krokiem mającym na celu przyśpieszenie działania koncertów było wyłączenie niepotrzebnym wtyczek. Usunąłem między innymi

  • wtyczkę tworzącą piękne linki (pretty links), użyłem jej raptem dwa razy
  • wtyczkę informującą o plikach cookie, a informację o nich wsadziłem do stopki
  • wtyczkę NoCategory, która miała usuwać z adresów url ten tekst: /category/. Odpowiednio skonfigurowana  Yoast SEO robi dokładnie to samo.
  • wtyczkę obsługującą newsletter
  • no i na koniec usunąłem wtyczkę do dzielenia się w social media, mega muł. Jak znajdę jakąś lekką to pewnie zainstaluję ale póki co sprawdzę jak będzie bez niej

No ale żeby nie było, że tylko kasuję to zainstalowałem wtyczkę, która optymalizuje obrazy.

Optymalizacja zdjęć i grafik pod www

Do optymalizacji zdjęć on-line, zwłaszcza jeśli chodzi o pojedyncze pliki, używam narzędzia compressor.io. Jest bardzo intuicyjne. Wgrywam plik, czekam na kompresje, suwakiem mogę sprawdzić czy coś się wyraźnie zmieniło. Gołym okiem rzadko uda się cokolwiek zauważyć. Poza oczywiście rozmiarem zdjęcia.

No ale na stronie koncertów miałem ponad 1000 grafik, obrazków, zdjęć i innych ilustracji. Chorobowego by nie starczyło żeby to ogarnąć. Z pomocą przyszło narzędzie WP Smush, które zrobiło całą robotę za mnie.

Zapomniałbym o jeszcze jednym istotnym szczególe. Na stronie używam w dwóch miejscach sliderów. W topie strony i w sidebarze. Do obu wrzucałem zdjęcia przycięte tak na oko. Niestety ale każdorazowe przeskalowanie obrazka do odpowiedniego rozmiaru dodatkowo zwalniało stronę. Teraz wygląda to lepiej i ładuje się szybciej a wtyczkę do pokazów slajdów w najbliższej przyszłości i tak pewnie wymienię na coś prostszego i szybszego.

Co zrobiłem dalej? Przeglądnąłem podstawowe, wordpressowe, ustawienia strony. Wyłączyłem wszelkie pingbacki, avatary do komentarzy, wykasowałem jakieś śmieci ze spamu, kosza i szkiców no i odpaliłem test ponownie. Szczerze mówiąc poczułem zadowolenie.

Optymalizacja strony www - po optymalizacji

Ładowanie z 19 sekund skróciło się o siedmiu. Wzrosły jakieś tam punkty. Zmniejszyła się liczba odwołań. No ale co z tego jak później wszedłem na google page speed a tam dalej słabo bo strona mało mobilna, za dużo css i js oraz za mało treści jest cache’owanych, wiec pewnie pasuje się jeszcze tym zająć albo zmienić dość już wysłużony motyw.

Teraz pozostaje obserwować analitykę i sprawdzać czy wprowadzone zmiany przyczynią się do wzrostu odwiedzin, do zmniejszenia współczynnika odrzuceń (Współczynnik odrzuceń: 64,47%), zwiększenia czasu spędzonego na stronie (Śr. czas trwania sesji: 00:01:19), i większej ilością odwiedzonych stron podczas wizyty (Strony / sesja: 1,93).